De EGR van de Z19DTH motor kan zwaar verontreinigd zijn met roet waardoor de EGR niet meer goed werkt en er zich storingen in het motormanagement voordoen.
Benodigde materialen:
De foto's zijn afkomstig van Chris Potter, de motor uit deze beschrijving is een Alfa JTD 16 klepper, de egr is identiek aan de Z19DTH.
![]() |
Demonteer de motorafdekplaat en het isolatiemateriaal. Je vindt de egr op de gemarkeerde plaats in de linker afbeelding.
Maak de elektrisch aansluiting aan de linker zijde van de EGR los |
Demonteer de bouten waarmee de EGR vastzit op de EGR buis (13mm). Er zit een pakking tussen de buis en de EGR eenheid, zorg ervoor dat die niet onder in de motorruimte valt. |
Draai vervolgens de 2 bouten en de 2 moeren op de draadeinden los (10 mm). Hierna kun je de Egr van zijn plaats verwijderen. |
![]() |
![]() |
Op de foto hieronder en rechts kun je de opgetreden vervuiling zien. Zowel aan het inlaatmanifold als aan de pijp die naar de uitlaat gaat. Verwijder al het losse vuil. (Als je een oude stofzuiger hebt dan is dat ideaal) |
![]() |
Markeer de positie van de aansluitflenzen zoals in de afbeelding hieronder met een viltstift (oid). Of markeer de positie met een klein beiteltje (beter). (viltstiftmarkering kan oplossen in de cabarateurreiniger als je de eenheid in de week moet leggen). | Draai de vier torxbouten (T25) los die de solenoide en de klepunit verbinden. |
![]() |
![]() |
Hieronder de vervuling aan de EGR regel unit | Hieronder de vervuiling aan de solenoid |
![]() |
![]() |
Controleer of de geveerde klep vrij en gemakkelijk kan bewegen. Als dat niet het geval is dan moet je het huis misschien een aantal uren in de cabarateurreiniger laten weken. | |
![]() |
![]() |
Reinig de EGR regeleenheid met een cabarateurreiniger of iets dergelijks. Laat de reiniger eventueel enige uren inweken bij ernstige vervuiling of indien de klep niet soepel beweegt. | |
![]() |
![]() |
![]() |
Maak de voorkant van de solenoid schoon. Terwijl de regeleenheid ligt te weken is het nu tijd om de solenoid te controleren. Het asje van de solenoid moet soepel kunnen bewegen. Door de vervuiling bestaat de mogelijkheid dat hij vast zit of moelijk beweegt. In de soleonoid zit een veer die er voor zorgt dat het asje naar buiten komt, dat hoort gemakkelijk te gaan.Beweegt dit niet goed dan weet je dat de EGR niet goed zal functioneren. Je hebt dan de keus, of de EGR (toch) vervangen of de solenoid van binnen schoonmaken. Als je de solenoid intern gaat reinigen kun je de rest van de beschrijving volgen. Mocht hij soepel bewegen dan hoef je natuurlijk niets te doen. |
![]() |
![]() Klem de solenoid in een bankschroef of een workmate. Tik met een drevel van 3 á 4 mm (zelfde maat als het boortje) het mechaniek er uit. Dit is een geduldklusje en er is wel wat kracht nodig. Vang de onderdelen die er uit komen op. (twee veren, een grote + een kleintje op de solenoid pen, de solenoid en een pen) |
Hieronder een overzicht van de onderdelen die uit de solenoid komen. Er is goed te zien hoe de staat van de onderdelen is. | |
![]() |
![]() |
![]() |
Reinig alle onderdelen met cabarateurcleaner of iets dergelijks. Mochten er onderdelen ingeteerd zijn dan kun je met heel fijn waterproof (nat) schuurpapier nog aan de gang.
Smeer de solenoid in met een goede kwaliteit vet. (geen koperslip o.i.d. gebruiken) |
Zet de solenoid weer in elkaar. Gebruik een passende dopsleutel om de afsluiting van de solenoid er weer in te tikken. | |
![]() |
![]() |
Controleer de werking van de solenoid. De pen moet gemakkelijk ingedrukt kunnen worden terwijl de pen soepel weer naar buiten moet komen. | |
![]() |
![]() |
Haal de egr eenheid uit de carabarateur reiniger. Maak hem verder schoon. Controleer of de klep goed werkt. Maak hem goed droog en monteer hem weer op de solenoid (denk aan de gemaakte markeringen). Dicht het geboorde gaatje af met een goede tape. Plaats de EGR weer op het inlaatmanifold en de pijp naar de uitlaat (vergeet niet de pakking). Als laatste moet de elektrische aansluiting weer geplaatst worden. Maak een proefrit (weer met veel plezier). |