Een aantal uitvoeringen van de Sport Sedan heeft geen elektrische slotbediening om de klep van de kofferbak te bedienen, de schakelaar is achteraf te monteren. 

Het aansluiten van de kofferbakschakelaar kan op twee manieren. Je kunt zelf aansluitingen maken met behulp van losse kabeltjes en stekkertjes die toegevoegd worden aan de bestaande bedrading. Losse stekkerblokjes voor de kofferbakschakelaar van de central portiervergrendeling zijn o.a. via Ebay te bestellen. Zoek op Saab part  12789434. Maar het kan ook zonder. De doe-het-zelf werkwijze wordt verderop beschreven.

De andere mogelijkheid is dat je op de sloop een kabelboompje probeert te bemachtigen uit een bestuurdersportier waar deze schakelaar aanwezig was. Deze kabelboom zit aan het binnenpaneel en is er verschillende uitvoeringen, die i.p. alle bruikbaar zijn. Links of rechts (Engelse auto) maakt niet uit. Het moet in in ieder geval de stekker voor de kofferbakschakelaar (grijs) bevatten om te koppelen aan H8-3. De zwarte stekker voor de schakelaar van de centrale portiervergrendeling zal er ook altijd aan zitten. Er bestaan ook versies waar ook de stekkers (zwart) voor de uitstapverlichting zitten. Deze kun je eventueel gebruiken, ongebruikt laten of verwijderen.
 NB De kabelboom uit een sedan/estate iskorter dan die van de cabrio. Door deze anders te leggen is deze ook bruikbaar in de cabrio.

 
Demonteer de binnenbekleding van het portier aan de bestuurderszijde en maak alle stekkers en de bediening van het portierhandel los.

 

Lokaliseer de uitsparing waar de schakelaar moet komen. Hij zit rechts boven stekker H8-3. Snijdt met een scherp stanley mes (oid) de bekleding weg totdat de knop er perfect in past.
De contacten van de schakelaar moeten worden verbonden met stekker H8-3 in het portier. 
Van de rechtse stekker op de afbeelding hiernaast heb je drie exemplaren nodig, van de linkse stekker op de afbeelding maximaal drie. Dit is afhankelijk van het aantal ongebruikte posities in de stekker H8-3. Stekkertjes zijn verkrijgbaar bij een goede automaterialen zaak of bij een Opel-dealer. (tip, neem de stekker en de schakelaar mee voor de juiste maat)
Stekker H8-3 bevindt zich ongeveer midden in het deurpaneel.

 
Bekijk welke posities in de stekker bezet zijn. Neem drie draden van ongeveer 30 a 40 cm, doorsnede minimum 0,5 mm2. Bevestig aan de ene zijde van de draden de rechtse stekker. Deze worden straks over de pennen in de schakelaar gestoken. Isoleer deze stekkers goed zodat ze elkaar niet kunnen raken in de schakelaar.

Bekijk of de posities 2, 5 en 6 van de stekker H8-3 bezet zijn (nummers staan op de stekker). Monteer aan de andere kant van de draden het aantal benodigde stekkertjes.
 
Aansluitschema:
Rechts zie je welke posities met elkaar verbonden moeten worden. Bevestig de stekkertjes in de schakelaar. 
Monteer de pennetjes in de stekker op de juiste positie. Mocht één van de posities bezet zijn dan zul je op die positie de draad moeten ontbloten en mbv soldeer de benodigde verbinding maken.
Bevestig de draden met tape (oid) aan het deurpaneel om rammelen te voorkomen.
Positie
schakelaar 1   ----->  stekker 2
schakelaar 2   ------> stekker 5
schakelaar 3   ------> stekker 6
Voordat je de stekkers van het deurpaneel weer bevestigd controleer of je de juiste posities met elkaar hebt verbonden. Monteer daarna alle stekkers en de kabel van de portieropener en bevestig het deurpaneel.

Veel succes met het nieuwe knopje.