Saab 9-3

Vervanging van halogeen door xenon is een eigenaardige zaak in een Saab 9-3 SS. De meeste 9-3's krijgen last van verschijnselen zoals, strobing, knipperende lampen als de auto stilstaat en SID foutmeldingen.

Met behulp van TECH II kan de auto ingesteld worden op aftermarket xenon lampen, dit kan bij de dealer gedaan worden. Mocht je dit doen dan kun je in deze beschrijving de stappen met betrekking tot de anti-knipperoplossing natuurlijk overslaan.

Er is ook een doehetzelf oplossing. Eén Saab enthousiasteling, de heer C.Feenstra, heeft een schakeling ontworpen die een einde maakt aan alle ellende. Op de site staat een voorbeeld van Xenon inbouw waarbij ik gebruik gemaakt heb van deze extra schakeling. De beschrijving van de schakeling is hier te downloaden Xenon lampen geven veel meer licht dan de standaardlampen, ik adviseer om 4300K te nemen, dit licht is normaal helder licht (niet blauw) en geeft dezelfde uitstraling als de originele Xenon lampen. Voordat je met de inbouw begint is het handig om je auto zo te parkeren dat de lichten ergens op schijnen. Plak met bijv. schilderstape je lichtpatroon af zodat je na de inbouw van je xenon je koplampafstelling kunt controleren. Voordat je begint zorg er dan voor dat er geen spanning staat op de koplampen. Zet dus voor de zekerheid je lichtschakelaar op uit. Gebruik de handleiding van de fabrikant van de Xenonlampen. Ik heb voor de Saab 9-3 wat aanvullende tips op deze pagina gezet.

Gebruik de originele lamphouders, het lampvoetje kan eenvoudig uitgeklikt worden. Ik heb de binnenkant van het lamphoudertje (linker houder op de foto) iets afgevijld zodat de stekkers van de xenon er door kunnen.
(Latere modellen hebben metalen lamphouders, Die kunnen over het algemeen zonder aanpassing worden gebruikt)

Het lamphoudertje kan daarna tegen de xenonlamp aangeschoven worden. Plaats de afgevlakte kant met het lipje op dezelfde positie als de oorspronkelijke halogeenlamp en schuif de houder tegen de lampvoet. De lamp kan daarna op de normale manier in de koplamp geplaatst wprden.

Sluit de voeding van de ballast aan op de uit-positie van de schakeling (zonder schakeling op de originele lampvoet) en verbind de in-positie van de schakeling met de originele lampvoet. Zorg er voor dat + en - niet verwisseld worden. De plus op de originele lampvoet zit aan de zijde van de gele draad, de min zit op de zijde van de bruine draad.

Plaats de ballast op een handige plaats, in dit geval is de ballast tegen de accubak geplaatst (sommigen plaatsen hem aan de binnenzijde van de accubak). Aan de rechterzijde van de auto wordt de ballast meestal tegen de chassisdrager geplaatst.

Plaats de schakeling op een handige plaats. Hij is hier aan de voorzijde van de accubak geplaatst. Aan de rechterzijde van de auto is hij tegen de voorzijde van het luchtfilter geplaatst. Daarna is het een kwestie van kabels netjes vastzetten met kabelbinders.

Controleer nadat alles vastgezet is de afstelling van de lichten.