Een aantal uitvoeringen van de Sport Sedan heeft geen elektrische slotbediening in het passagiersportier, de schakelaar is achteraf te monteren.
Het aansluiten van de schakelaar in het passagiersportier kan op twee manieren. Je kunt zelf aansluitingen maken met behulp van losse kabeltjes en stekkertjes die toegevoegd worden aan de bestaande bedrading. Losse stekkerblokjes voor de schakelaar van de centrale portiervergrendeling zijn o.a. via Ebay te bestellen. Zoek op Saab part 12789433. Maar het kan ook zonder. De doe-het-zelf werkwijze wordt verderop beschreven.
De andere mogelijkheid is dat je op de sloop een kabelboompje probeert
te bemachtigen uit een bestuurdersportier of uit een passagiersportier
waar deze schakelaar aanwezig was (vroege versies). Deze kabelboom zit
aan het binnenpaneel en is er verschillende uitvoeringen, die i.p. alle
bruikbaar zijn. Links of rechts maakt niet uit. Het bevat in ieder
geval de stekker om te koppelen aan H8-3 en de zwarte stekker voor de
schakelaar van de centrale portiervergrendeling. Er bestaan ook versies
waar de stekkers voor de kofferbakschakelaar (grijs) en die (zwart) voor
de uitstapverlichting zitten. Deze kun je evnetueel gebruiken,
ongebruikt laten of verwijderen.
NB De kabelboom uit een sedan/estate is korter dan die van de cabrio.
Door deze anders te leggen is deze gewoon bruikbaar in de cabrio.
Demonteer de binnenbekleding van het portier aan de passagierszijde en maak alle stekkers en de bediening van het portierhandel los.
Demonteer de dummy knop. (op de foto is de gewone knop te zien). Buig de clips ter weerszijden van de dummy knop opzij en druk de knop van buiten naar binnen er uit. Monteer de schakelaar door hem er van binnenuit in te drukken.
De contacten van de schakelaar moeten worden verbonden met stekker H8-3 in het portier. Van de rechtse stekker op de afbeelding hiernaast heb je drie exemplaren nodig, van de linkse stekker op de afbeelding maximaal drie. Dit is afhankelijk van het aantal ongebruikte posities in de stekker H8-3. (Als je bijv instapverlichting hebt, dan heb je maar twee exemplaren van de linkse stekker nodig). Stekkertjes zijn verkrijgbaar bij een goede automaterialen zaak of bij een Opel-dealer. (tip, neem de stekker en de schakelaar mee voor de juiste maat)
Stekker H8-3 bevindt zich ongeveer midden in het deurpaneel. Als je geen instapverlichting hebt dan zul je een lege stekker aantreffen.
Bekijk welke posities in de stekker bezet zijn. Neem drie draden van
ongeveer 60 a 75 cm, doorsnede minimum 0,5 mm2. Bevestig aan de ene
zijde van de draden de rechtse stekker. Deze worden over de pennen in de
schakelaar gestoken. Isoleer deze stekkers goed zodat ze elkaar niet
kunnen raken in de schakelaar.
Bekijk of de posities 1,2 en 6 van de stekker H8-3 bezet zijn
(nummers staan op de stekker). Monteer aan de andere kant van de draden
het aantal benodigde stekkertjes.
Positie
schakelaar 1 -----> stekker 2
schakelaar 2 ------> stekker 6
schakelaar 4 ------> stekker 1
Aansluitschema:
Links zie je welke posities met elkaar verbonden moeten worden. Bevestig de stekkertjes in de schakelaar.
Monteer de pennetjes in de stekker op de juiste positie. Mocht één
van de posities bezet zijn dan zul je op die positie de draad moeten
ontbloten en mbv soldeer de benodigde verbinding maken.
Bevestig de draden in de kabelgootjes en zet ze eventueel vast met tape aan het paneel.
Voordat je de stekkers van het deurpaneel weer bevestigd controleer of
je de juiste posities met elkaar hebt verbonden. Monteer daarna alle
stekkers en de kabel van de portieropener en bevestig het deurpaneel.
Veel succes met het nieuwe knopje.