Saab 9-3

Ruitenwissermechaniek vervangen

De verschijnselen van een defecte ruitenwissermotor zijn o.a. de volgende:
- Ruitenwissers werken op de normale en hoge stand;
- Intervalstand werkt niet;
- Bij uitzetten keren de wissers niet in de nulstand terug;
- Tip-down voor één enkele slag werkt niet of ruitenwissers reageren hetzelfde als op de normale stand;
- Regensensor werkt niet;
- Ruitensproeiers werken niet.
Het vervangen van de ruitenwissermotor is redelijk eenvoudig. Een nieuwe motor wordt geleverd met het gehele mechaniek, inclusief de bouten en een nieuw clipje voor de connector. Om de motor te vervangen wordt het hele mechaniek vervangen. Een goede sleutelaar kan het vervangen in ongeveer een half uur uitvoeren.

Open de motorkap. Met met een geopende motorkap kun je overal goed bij. Verwijder het zwarte afdekdopje dat de moer van de wisseras afdekt. Draai de moer van de arm los met een dop- of pijpsleutel (dop- pijpsleutel 13).

Verwijder de wisserarmen, de wisserarmen zitten er behoorlijk strak op. Gebruik daarom een poelietrekker. Verwijder de bevestigingsplugjes van de afdekplaat (links en rechts in de afdekplaat). Verwijder de afdekplaat vanaf de rechterkant. Buig het piepschuimblok iets en til de voorkant van de dekplaat op zodat de haak en de clips aan de achterkant vanzelf loslaten. Klap het uiteinde terug. Doe dit ook aan de linkerkant en verwijder de dekplaat.

Maak de connector (1) los uit de clip (borgpennetje omhoog duwen) en koppel de connector los. Draai de bouten (2) van het wissermechaniek los met een dop- of pijpsleutel  (dop- of pijpsleutel 10) en verwijder het mechanisme. Een pijpsleutel werkt het gemakkelijkst. Maak gebruik van de gelegenheid om de afwatering (3) even schoon te maken, je kunt er nu mooi bij.