Saab 9-3

De remmen van de verschillende uitvoeringen zijn uitwisselbaar. Voor een upgrade worden vaak de grotere remmen van de Aero  (302 en 314 mm) en in mindere mate die van de TurboX (345 mm) gebruikt.  Achter worden dan geventileerde schijven (292mm) met bijbehorende klauwen toegepast. Het is verstandig om bij een upgrade niet alleen aan de voorzijde grotere schijven te plaatsen, maar ook achter de 292 mm-schijven toe te passen. Daarmee blijft de remkrachtverdeling beter in balans.


Rechterfoto: Aero-remmen 314 mm




De laatste serie Opel/Vauxhall Vectra's (type C) en Signum waren voorzien van dezelfde wielophanging als de Saab 9-3-II. De remmen zijn dan ook van dezelfde makelij en kunnen ook gebruikt worden voor een upgrade. (Zie ook Hirsch Performance)

Hirsch Performance heeft als accessoire een upgrade geleverd voor de 9-3-II. Deze betreft overigens alleen de voorremmen. Deze HP-remmen – gefabriceerd door ATE -  zijn identiek aan die van de TurboX met een schijfdiameter van 345 mm en een iets andere remklauw dan van de 314 mm remmen. Zie de foto's hieronder.

De remmen van de Opel/ Vauxhall /Vectra/Signum/OPC/VXR zijn dezelfde als die van Hirsch en TurboX, met als verschil dat ze blauw gelakt zijn. Zie ook Hirsch Performance.

WP-Pro voert high performance kits met 6- en 8-pots remklauwen en 336mm of 360 mm tweedelige geboorde en gegroefde schijven plus RVS-omwonden remleidingen en bijbehorende HP-remblokken. Leverbaar bij o.a. www.partsforsaabs.com

Goodridge remslangen: de rvs-omwonden remslangen van dit merk hebben het voordeel boven de standaardleidingen dat ze bij het remmen niet uitzetten en daardoor meer remkracht leveren. Ze worden veel gebruikt om de standaard remmen beter te laten presteren en zijn bij een upgrade de finishing touch.


Remschijven: 
voor remschijven zijn er veel mogelijkheden. De standaard 'gladde' schijven zijn voor dagelijks gebruik goed genoeg. OEM zijn verschillende merken gebruikt zoals ATE, Bosch, Brembo, Zimmermann. Al deze merken en diverse andere leveren via de onderdelenhandel verschillende types: standaard, high-carbon, sportschijven die gegroefd en/of geperforeerd of keramisch zijn voor een betere warmte- en stofafvoer en nog grotere remprestaties. Voorkeuren hierbij zijn sterk afhankelijk van smaak (voor de looks) en rijstijl.
 
Remblokken: hierbij geldt m.o.m. hetzelfde als bi de remschijven. Er is veel variatie te koop, maar in het algemeen leveren de bekende merken als ATE, Bosch, Brembo, Ferrodo, TRW e.d. goede blokken voor dagelijks gebruik. Voor de sportieve varianten zoals green, yellow, red stuff  en keramisch geldt, net als bij de schijven: sterk afhankelijk van smaak en rijstijl.
 
Remvloeistof: Elke goede remvloeistof met DOT4 codering voldoet bij normaal gebruik.  Voor de sportieve rijders kan een High Performance DOT4 remvloeistof nuttig zijn. Regelmatig verversen is wenselijk omdat remvloeistof hygroscopisch is en in kwaliteit achteruit gaat na verloop van tijd. Water in het remsysteem kan op termijn voor corrosie in de remklauwen zorgen.