De interieurventilator van de 9-3 SS wil wel eens piepende geluiden
laten horen. Dit geluid komt meestal onderuit de ventilatormotor, soms
ook van boven. De as van de motor is te smeren waardoor het geluid
verdwijnt. Volgens sommige monteurs is het een kwestie van uitstel en
moet de motor vervangen worden, veel Saab rijders hebben baat bij het
smeren van de motor en rijden er nog gelukkig mee rond.
Smering bovenkant
Verwijder het interieurfilter conform de beschrijving op deze website.
Als je in het filerhuis kijkt zie je de as en het lager. Neem een goed
smeermiddel in een spuitbus met een lang spuitmondje en spuit het lager
in. Monteer het filter weer. Probeer de ventilatie en luister of er nog
een piepgeluid aanwezig is. Herhaal eventueel maar overweeg om ook de
onderkant te smeren.
Demonteer het handschoenenkastje, draai de 5 schroeven los en trek
het handschoenenkastje er een stukje uit. Koppel de binnenverlichting
los. Neem de slang van de ventilatie los (alleen ACC) en verwijder het
kastje
Koppel de voetverlichting los (indien aanwezig). Verwijder hierna de
onderplaat, deze zit met 2 schroeven vast. Eén links tegen het
middenconsole en één middenonder in de ventilatormotor. Aan de
rechterzijde rust de plaat aan de voorzijde met een haak. Met
voorzichtig wrikken is de plaat weg te halen.
Verwijder hierna de plaat van het middenconsole.
Verwijder de stekker van de ventilatorregelaar (nr 4 in de tekening
rechts) en draai de 2 schroeven (nr 5 in de tekening links) los. Je
kunt de regelaar er nu voorzichtig naar achteren toe uittrekken.
In het ventilatorhuis zie je nu aan de rechterzijde een opening. Deze
opening is voor de koelribben van de regelaar (rood omcirkeld in de
tekening boven). Langs deze opening kun je het onderste lager van de
motor bereiken. Met een spuitbus met een lang spuitmondje kun je het
lager inspuiten. Ik heb D2 supersmeer gebruikt, het lijkt er op dat dat
doet wat het belooft.
Monteer de regelaar, sluit de stekker aan en probeer de ventilatie.
Eventueel de procedure herhalen als de ventilator nog piept. Als je
klaar bent, monteer dan weer de onderplaat, let er op dat de plaat aan
de linkerzijde goed in de geleidebaan zit voordat je hem vastschroeft.
Sluit de voetverlichting weer aan. Monteer het handschoenenkastje (sluit
verlichting en de ventilatieslang weer aan) en bevestig de plaat van
het middenconsole weer.