Saab 9-3

EGR reinigen Z19DT

De EGR van de Z19DT motor kan zwaar verontreinigd zijn met roet waardoor de EGR niet meer goed werkt en er zich storingen in het motormanagement voordoen. Met dank aan Chris Potter voor de beschrijving. Benodigde materialen:
12 mm dopsleutel, pijpsleutel en/of steeksleutel.
hamer
grote dopsleutel
boormachine met een 3 á 4 mm staalboor (hss)
3 á 4 mm drevel (zelfde maat als boortje)
Bankschroef of workmate.
Teiltje, doeken, cabarateurreiniger (oid), zeer fijn waterproof schuurpapier, vet.
(Als je geen vieze handen wilt krijgen kun je het best ook even latex handschoenen aantrekken).

Demonteer de motorafdekplaat en het isolatiemateriaal. Je vindt de egr op de gemarkeerde  plaats  in de linker afbeelding.

Neem de stekker van de EGR los (blauwe cirkel). Demonteer de 4 torx bouten waarmee de EGRbuis vastzit (linkerfoto links 4 rode cirkels. Zorg er voor dat de pakkingen niet onder in de motorruimte vallen. Draai de twee bouten onder de EGR los (niet op de foto) Draai de drie bouten waarmee de egr-eenheid op het inlaat-mainfold vastzit, los.

Markeer met een klein beiteltje de positie van de solenoid en draai de vier torxbouten (T25) los die de solenoide en de klepunit verbinden.

Hiernaast de vervuling aan de EGR regel unit

Hiernaast de vervuiling aan de solenoid

Controleer of de geveerde klep vrij en gemakkelijk kan bewegen. Als dat niet het geval is dan moet je het huis misschien een aantal uren in de cabarateurreiniger laten weken of los nemen. De klep wordt vastgehouden door een moertje.

Op de foto zie je hoe de klep er gedemonteerd uitziet.

Reinig de klep-eenheid met behulp van een cabarateurreiniger of iets dergelijks en laat hem eventueel enige tijd inweken.   

Ga, terwijl de egr klep aan het weken is, naar de volgende stap.

Maak de voorkant van de solenoid schoon. Controleer de werking van de solenoid. Het asje van de solenoid moet soepel kunnen bewegen. Door de vervuiling bestaat de mogelijkheid dat hij vast zit of moelijk beweegt. In de soleonoid zit een veer die er voor zorgt dat het asje naar buiten komt, dat hoort gemakkelijk te gaan.Beweegt dit niet goed dan weet je dat de EGR niet goed zal functioneren. Je hebt dan de keus, of de EGR (toch) vervangen of de solenoid van binnen schoonmaken. Als je de solenoid intern gaat reinigen kun je de rest van de beschrijving volgen. Mocht hij soepel bewegen dan hoef je natuurlijk niets te doen.

Boor met een 3 a 4 mm boortje precies in het midden een gaatje in de achterkant van het kunststof huis van de solenoid.

Klem de solenoid in een bankschroef of een workmate. Tik met een drevel van 3 á 4 mm (zelfde maat als het boortje) het mechaniek er uit. Dit is een geduldklusje en er is wel wat kracht nodig. Vang de onderdelen die er uit komen op. (twee veren, een grote + een kleintje op de solenoid pen, de solenoid en een pen)

Hieronder een overzicht van de onderdelen die uit de solenoid komen. Er is goed te zien hoe de staat van de onderdelen is.

Reinig alle onderdelen met cabarateurcleaner of iets dergelijks. Mochten er onderdelen ingeteerd zijn dan kun je met heel fijn waterproof (nat) schuurpapier nog aan de gang.   Smeer de solenoid in met een goede kwaliteit vet. (geen koperslip o.i.d. gebruiken)

Zet de solenoid weer in elkaar. 

Gebruik een passende dopsleutel om de afsluiting van de solenoid er weer in te tikken.

Controleer de werking van de solenoid. De pen moet gemakkelijk ingedrukt kunnen worden terwijl de pen soepel weer naar buiten moet komen.

Haal de egr eenheid uit de carabarateur reiniger. Maak hem verder schoon. Controleer of de klep goed werkt. Maak hem goed droog en monteer hem weer op de solenoid (denk aan de gemaakte markeringen). Dicht het geboorde gaatje af met een goede tape. Plaats de EGR weer op het inlaatmanifold en de pijp naar de uitlaat (vergeet niet de pakking). Als laatste moet de elektrische aansluiting weer geplaatst worden. Maak een proefrit (weer met veel plezier).